vrijdag 30 april 2021

Introvert

Ik heb het niet zo op die vrijdagmiddagborrel. Allemaal voor de vorm bij elkaar, doen alsof het gezellig is terwijl je er eigenlijk alleen bent om tijd te sparen op de prikklok.
Ik vind kantoortuin ook een klein drama. Ik kan mij daar niet concentreren. Het liefst werk ik alleen. Als ik mensen nodig heb dan weet ik ze te vinden maar ik ben niet iemand die op maandag eerst het hele weekend moet doornemen voordat ik aan het werk kan. Ik voel mij altijd ongemakkelijk in grote groepen. Toch ben ik geen kluizenaar.  Ook ik heb mensen nodig. Mensen gelukkig maken is mijn belangrijkste drijfveer. Ik kan mezelf daarbij wegcijferen. Ik ben niet belangrijk. Zet mij echter niet op een podium voor honderden mensen. Als het verhaal goed is zorg ik graag voor een spreker en mensen in de zaal. Samen met anderen ergens voor gaan, mensen stimuleren, motiveren om die weg samen te gaan? Fantastisch! Ik hoef niet in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ik laat dat graag aan anderen over.

Onze maatschappij zit echter anders in elkaar. Mensen die zich  zelf op de voorgrond stellen worden gewaardeerd. Mensen met een vlotte babbel worden over het algemeen als slimmer, intelligenter gezien. Het is een soort norm geworden waaraan de meeste mensen denken te moeten voldoen. De ideale mens wordt afgespiegeld als dominant gezelschapsdier, het hart op de tong, extravert, snel en zeker. En samenwerken is zaligmakend. Introverte mensen worden onderschat. Er is echter geen enkel onderzoek dat de relatie tot intelligentie en extraversie dan wel introversie onderschrijft.

 ga lekker naar feestjes en borrels, maar zorg dat je daarna gelegenheid heb om weer tot jezelf te komen. Creëer plaatsen en momenten om tot rust te komen zodat je daarna weer voldoende bent opgeladen om je van je extraverte kant te laten zien als de situatie daarom vraagt.

Doen waar je goed in bent

Introversie is een eigenschap die je niet moet bestrijden, maar moet leren benutten. Zowel introverten als extraverten hebben goede en minder goede eigenschappen. Elk temperament heeft zijn eigen kracht en zijn eigen valkuilen. Extraverten zijn in hun element in groepen en als ze hun ideeën aan de man kunnen brengen. Introverten kunnen weer helpen om dieper door te denken, strategieën te ontwikkelen en ingewikkelde problemen op te lossen. "Als je in de achtertuin onder een boom zit, terwijl de anderen op het terras het glas heffen, is er meer kans dat er een appel op je hoofd valt (ook Newton was introvert)". Ik wil eraan toevoegen dat het handig is om daarna ook over je ontdekkingen te kunnen vertellen of te laten vertellen.








2 opmerkingen:

  1. Dit is een interessante topic. Van nature ben ik introvert, maar ik kan wel extrovert zijn. Ik kan perfect een vergadering leiden, maar uiteindelijk werk ik het liefst alleen. Toch wordt deze voorkeur als negatief bekeken want tegenwoordig moet je een team-player zijn. Het laatste jaar heb ik wel het volgende geleerd : het is niet omdat je in iets goed bent dat je het daarom ook moet doen. 'Doe het als het je een goede energie geeft.' Je kan bijvoorbeeld heel goed zijn in het werk dat je doet, maar het geeft je op het einde van de dag geen voldoening. Toch blijven vele mensen in deze job hangen 'omdat ze er toch zo goed in zijn'. En daar ben ik recent van afgestapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet niet of je er mee bekend bent, binnen MBTI heb ik een INFJ profiel. Dit profiel komt enorm weinig voor. Minder dan 1% van de mensen heeft dit profiel. Het zijn mensen met een aangeboren gevoel van idealisme en moraal, zij zijn echter ook daadkrachtig en in staat om hun idealen in daden om te zetten. Nelsen Mandela en Martin Luther King hadden een INFJ profiel, toch niet echt mensen die je in eerste instantie als Introvert zal zien

    BeantwoordenVerwijderen

Less is more

Zo'n beetje elk bedrijf in ons land heeft vacatures. Dat is op zich geen opzienbarend nieuws, maar wat bijzonder is, is dat er meer vaca...