woensdag 6 april 2016

Referendum

Vandaag voor het eerst van mijn leven niet gestemd. Vandaag kunnen wij stemmen voor of tegen het Associatieverdrag met de Oekraïne. Een verdrag waar al 21 landen in de EU voor hebben gestemd. Het gaat daarbij ook niet over een correctief referendum maar een raadgevend referendum.

Nu ben ik zeer voor referenda, maar het toeval wil dat het de aanvragers van dit referendum in het geheel niet om de Oekraïne gaat. Geenstijl heeft in het geheel geen belangstelling in de Oekraïne laat staan het Associatieverdrag. Het hele referendum is op de eerste plaats gericht tegen de EU, maar dat is nog positief geformuleerd. Het gaat Geenstijl voor de volle 100% om Geenstijl. Het gaat om het verwerven van een marktpositie. De Telegraafmediagroep, de eigenaar van Geenstijl, wilde af van deze club mensen en wat kan je dan het beste doen, de sprong voorwaarts maken. Mensen die vandaag stemmen weten voor een groot deel niet waar het land Oekraïne ligt. Ook dat maakt hen niet uit. Een stem tegen is ook geen stem tegen de Oekraïne, het is een stem tegen de kaasstolp met de naam Den Haag. Het is een frustratiestem. Positiever geformuleerd, het is een stem tegen, een angststem. Stem je voor het Associatieverdrag, dan is Vladimir Poetin hier niet blij mee en dan zou er wel eens oorlog kunnen komen. Nu was het dezelfde Vladimir Poetin die, volgens vele van deze angststemmers, achter het neerhalen van de MH17 zat. Dat zijn wij voor het gemak even vergeten. De voorstemmers zijn over het algemeen liberaal en zien economische kansen. D'66 voorop komt hier ook openlijk voor uit.



Het triest voor D'66 is dat het de aanvragers van het referendum dus in het geheel niet om gaat. Een van hun kroonjuwelen wordt hier simpelweg misbruikt. Er is 40 miljoen uitgegeven om een organisatie een goede PR te geven, over de rug van de bewoners van de Oekraïne. Onze premier riep nog niet zo lang geleden dat een ja niet betekende dat de Oekraïne nu makkelijker toe zou kunnen treden tot de EU. Waren het niet zijn liberale geloofsgenoten Van Baalen en Verhofstadt die destijds, op het hoogtepunt van de opstand in Kiev de burgers van die stad een hart onder de riem wilde steken? Dit zal wel een voorbeeld van dualisme zijn.


Ik heb niet gestemd. Ik was hier vrij open over. Ik werd echter door zowel de voorstanders als ook de tegenstander verweten dat ik mijn plicht verzaakte. Ik moest stemmen, als was het maar blanco. Mijn stem moest tellen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik op deze wijze bejegend ben.


Ik wil niet nog een seconde tijd besteden aan een organisatie als Geenstijl. Ik ben op een punt gekomen dat ik nog langer wil mee doen aan een verdere polarisatie van onze samenleving. Ik pas er voor om nog langer door anderen de les te worden gelezen over wat ik al dan niet zou moeten doen. Ik wil af van een samenleving waarin wij denken in wij tegen zij. Ik denk dat wij echt serieuze problemen het hoofd moeten bieden waarin wij elkaar allemaal nodig hebben. Elkaar aan kijken, naar elkaar luisteren, niet alleen zenden, samen in plaats van alleen.


Dit betekent dat niet blind en doof bent voor wat de ander bezighoudt. Dit betekent dat je de ander niet afwijst omdat hij anders denkt. De ander zien, de ander horen betekent niet dat je jouw standpunt nog een keer moet uitleggen, Als wij van daaruit met elkaar verder proberen te komen komen wij verder.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Less is more

Zo'n beetje elk bedrijf in ons land heeft vacatures. Dat is op zich geen opzienbarend nieuws, maar wat bijzonder is, is dat er meer vaca...