zaterdag 18 februari 2023

De sportclub is geen bedrijf

Ik ben een periode, enkele jaren geleden, jeugdvoorzitter van een voetbalvereniging geweest. Dat was een geweldig leuke maar ook zeker dynamische uitdaging. Gelukkig stond ik er niet alleen voor en had ik een heel aantal enorm bekwame, enthousiaste mensen op mij heen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik, dat wij altijd nieuwe mensen konden gebruiken. Want het is, zoals mijn moeder vroeger zij, vele varkens maken de spoeling doen.

ISO9001:2015

Binnen zo'n sportclub is het fijn als de neuzen dezelfde kant op staan, maar eerlijk gezegd vond ik het wel heel fijn dat ik mensen om mij heen had met wie ik niet altijd eens was. Natuurlijk moet je ergens tot een compromis komen, maar een beetje discussie leidt wel tot een beter inzicht. Ik weet niet of dat voor u als lezer ook zo werkt, bij mij werkt dat wel zo. In de verschillende gesprekken die ik met mede kaderleden had werd geregeld gesproken over de bedrijfservaring die zij meebrachten. Zo zou het natuurlijk idealiter ook binnen de vereniging georganiseerd moeten zijn. Ik kon hier heel ver in mee gaan, want ja een sportclub die het voor elkaar heeft om alles in lijn met, laten we zeggen ISO 9001:2015 te organiseren zet wel even wat neer. De dagelijkse praktijk is echter weerbarstiger.

Vrijwillig is niet vrijblijvend, maar soms hebben vrijwilligers geen affiniteit met onderdelen van hun vrijwillige taak en voeren deze dan ook liever niet uit. Soms zijn ze van mening dat ze er onvoldoende kennis en ervaring mee hebben, maar is er te weinig tijd en geld om iemand daarin te scholen, daarin wegwijs te maken. Hoewel je als vereniging echt ontevreden kan zijn over het functioneren van bijvoorbeeld een trainer, zijn niet veel verenigingen geneigd om iemand na een eerste beoordelingsgesprek dan maar aan de dijk te zetten. Waar haal je namelijk zo gauw een nieuwe trainer vandaan. Omgedraaid kan een vrijwilliger wel per direct vertrekken, omdat hij bijvoorbeeld een nieuwe baan heeft die hem meer  tijd gaat kosten, waardoor hij minder tijd overhoudt voor zijn werkzaamheden bij de club.

Natuurlijk is het uitermate zinvol om aspecten uit het bedrijfsleven te implementeren binnen de club. Het is zinvol om processen binnen de club te beschrijven. Het is zinvol om functiebeschrijvingen te hebben van elke functie binnen de club. Het is zinvol om van elke activiteit binnen de club een draaiboek te hebben. In een eerder blog schreef ik al dat het als club goed is om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben. Het is een prima idee om in beeld te brengen wat leden, wat ouders van jeugdleden, beroepsmatig doen. Op die manier zou je gericht mensen voor bepaalde rollen en functies kunnen benaderen. Toch is maar helemaal de vraag of iemand in zijn vrije tijd iets zou willen doen, wat hij beroepsmatig ook doet. Misschien wil iemand wel heel iets anders? Misschien wil iemand wél een deel van het grotere geheel doen? Accepteer je dat? Of zeg je 'Take it or leave it?'

De Zandbank

Ik hoor de laatste tijd vaak de term 'Eigenaarschap' en 'Leiderschap' voorbij komen als het gaat over rollen en taken binnen de vereniging. De term eigenaarschap gaat dan vaak over het zien dat er zaken binnen de vereniging gedaan worden en dat dan ook doen. Leiderschap gaat dan over het doorpakken als mensen geen eigenaarschap laten zien. Misschien gaat eigenaarschap wel over het eigenaar zijn en voelen voordat deel wat er voor jou toe doet? Misschien gaat leiderschap Misschien gaat leiderschap er dan wel over dat je dat accepteert en kleiner denkt en blij bent met alle kleine dingen die mensen wel kunnen en willen doen? Misschien gaat leiderschap er dan over dat je met al die verschillende eigenaren een puzzel weet te leggen? Misschien gaat leiderschap dan wel over het navigeren en zorgen dat je verder komt maar ondertussen niet op een zandbank loopt?

 


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Less is more

Zo'n beetje elk bedrijf in ons land heeft vacatures. Dat is op zich geen opzienbarend nieuws, maar wat bijzonder is, is dat er meer vaca...